Elutasított fiúk – Héphaisztosz, a kovácsmesterség istene



2017/06/08 | Férfiség, Személyiségtípusok | , ,

Forrás: http://www.greek-mythology-pantheon.com/hephaestus-vulcan-greek-god-of-fire-and-volcanoes/

Héphaisztosz a kovácsmesterség istene volt, aki magát a tüzet is megtestesítette annak férfi attribútumaiban – hiszen korábban már láthattuk, hogy Hesztia is maga a tüzet képviseli. A legelfogadottabb történet szerint Héra volt egyedüli szülője, hiszen amikor Zeusz fejéből kipattant Athéné, olyannyira megharagudott férjére, hogy ő maga is egyedül akart a világra hozni visszavágásképp egy gyermeket. Viszont a gyönyörű és tökéletes Athénéhoz képest egy csúf és mindkét lábára sánta fiúnak adott életet, akit szégyenében le is vetett az Olimposzról.

Ez a típus kreativitásáról és fantasztikus alkotóképességéről híres, melynek segítségével könnyedén áttranszformálja mindazt, amely bensőjében kavarog egy külső szemlélő számára is elfogadható és megérthető műalkotássá. A kovácsműhely is azt a belső teret – lélekműhelyt – szimbolizálja, amely tele van erőteljes érzelmekkel és tudattalan értékekkel, melyeket kidolgozva magából elérheti a felszabadulást. Munkái elősegítik az érzelmi sérülések gyógyulását, valamint a lelki fejlődés útjában is iránymutatóvá válhat.

A Héphaisztosz-típus sem az igazi hivatali/irodai dolgozó, aki a lekorlátolt monotonitásban érzi jól magát, hanem éppen ellenkezőleg, a szabadabb kreatív munkát részesíti előnyben. Szüksége van egy nyugodt kis műhelyre, stúdióra vagy csak egy kis szobára, ahol elzárkózva a világtól kiélheti a benne rejlő tehetséget folyamatosan megújuló kreativitásán keresztül. Nem meglepő az ilyen férfi esetében, hogy órákra, esetleg napokra is eltűnik és nem nagyon ad hírt magáról, annyira belefeledkezik a munkájába. Ilyenkor teljes mértékben elérhetetlen – telefon lenémítva vagy kikapcsolva – és csak az alkotásra koncentrál.

Leginkább különféle művészetekben tudja kiélni magát, amelyek segítségével könnyedén kifejezésre juttathatja a bensőjében zajló folyamatokat. Amennyiben sikeres és elismert alkotóvá válik, igen boldogan telhetnek napjai, viszont a meg nem értett és elutasított művész sorsára jutva folyamatos szenvedés és depresszió kíséri életét.

Talán erre a típusra teszik a legmélyebb benyomást a szülőkkel való kapcsolata, hiszen legtöbb esetben az ilyen férfi is az istenséghez hasonlóan olyan családból származik, amely elutasította őt, hiszen nem az elvárásoknak megfelelően alakítja életét. Emellett az is megeshetett, hogy ő maga volt a családi békefenntartó is otthonában egészen addig, amíg meg nem elégelve elvonult a világ elől.

Férfiakkal való barátsága nem a nagyobb csoportokra terjed ki, ahol legtöbb esetben csak semmitmondó és felszínes beszélgetések zajlanak, hanem inkább egy-egy személlyel képes kialakítani közelebbi kapcsolatot, akikkel mélyebb és érzelmesebb társalgást lehet folytatni. Nem is érzi jól magát az olyan társaságokban, ahol a hatalom és a külsőségek a legfontosabb tényezők, hiszen ő maga is befelé él, és ebből kifolyólag azt sem tartja igazán fontosnak, hogy mások mit várnának el tőle.

Nőkkel való kapcsolata nagyon meghatározó, hiszen számára a párja egyrészről egyfajta közvetítő lehet a külvilág felé, másrészről maga a múzsája, aki alkotásra serkenti. Viszont leginkább a nőnek kell kezdeményeznie, hiszen a Héphaisztosz-típus introvertáltsága miatt kissé ügyetlen randizások tekintetében. Amennyiben egy nő igazán mély benyomást tett rá, akkor még a kapcsolat vége után sem képes elengedni a lelki kötődést, amely a későbbiekben erőteljes inspirációjává válhat elérhetetlensége révén. Ennek hatására igen mély érzéseket képes a felszínre hozni és megeleveníteni művészetében.

Szexualitása igen hullámzó, hiszen munkájába temetkezve gyakran előfordulhat, hogy elhanyagolja párját, viszont amikor együttlétre kerül a sor, sokkal mélyebben, lelki szinten éli meg a szeretkezést. Ezzel a viselkedésével sajnos sok esetben a hűtlenség szélére sodorhatja partnerét, akiben a tényleges megcsalás kiderültével csalódni is fog, mint ahogy az isten is elszenvedte ezt megannyiszor gyönyörűséges feleségével, Aphroditéval kapcsolatban. Ezek alapján házassága is csak akkor működik, ha a felesége képes tolerálni a munkába temetkezések időszakát, amikor a férfi teljes mértékben kivonja magát a külvilágból, valamint amennyiben meglátja az értéket a hitvese munkájában, és képes támogatni a művészetét mint közvetítő a külvilág felé.

A gyermeknevelés egészen távol áll tőle, és igen nehezen alakít ki szorosabb kapcsolatot gyermekeivel, főként ha saját gyermekkora sem volt pozitív élmény számára. Mivel nem volt előtte egy olyan minta, amelyet követhetne, nem is nagyon tudja, hogy hogyan kezelje sajátjait. Introvertáltsága és erőteljes munkaorientáltsága miatt nem nagyon szereti a változásokat, ami egy gyermek mellett elkerülhetetlen. Ez a típus nem képes megadni azt a támogatást, amelyre a gyermeknek szüksége lenne – főleg a későbbiekben – boldogulásához, hiszen apjának nincsenek ismeretségei befolyásosabb körökben, másrészről ő maga sem képvisel egy olyan normát, amelyet átadhatna. Amennyiben a gyermekei is hozzá hasonlóan befelé forduló típusok és képesek csendesen elfoglalni magukat, akkor abban az esetben tudja segíteni őket kreativitásukban és elmélyülésükben.

Idősebb korára elérkezhet számára a nyugalom időszaka, hiszen ilyenkor már nem érezhetők oly mértékben a társadalmi elvárások, mint korábban. Ha képes volt hű maradni önmagához és megtalálta értékeit az alkotásban, akkor nyugodt időszak vár rá élete hátralévő részében. Akkor merülhet fel ebben az életszakaszban probléma, amennyiben nem élhetett korábban saját értékrendje szerint, mivel a társadalmi nyomás és közvetlen környezete egyáltalán nem támogatta abban, hogy kiteljesedhessen.

Leginkább az lehet nagy előrelépés fejlődésében, ha képes nyitni a külvilág felé, és kifejleszt magában olyan készségeket is, amelyek a könnyebb boldogulásban és mások jobb megértésében segítik. Egyrészről Hermész integrálása lehet a legkedvezőbb számára, melynek hatására kommunikációja fejlődik, és képes szavakba is önteni mindazt, amely bensőjében zajlik, valamint művészetét is mások elé tudja tárni. Másrészről az Apollón-típus fejlesztése is nagy változásokat hozhat, hiszen teljesen szubjektív megélésiből képessé válik kilépni és kissé eltávolodva a dolgoktól objektíven is szemlélni az eseményeket és személyeket.

Az alábbiakban összefoglalásképp felsorolok néhány jellegzetességet és ismérvet, melyek segítségével mindenki eldöntheti, hogy milyen mértékben része Héphaisztosz személyiségének.

★ Nem igazán mutatom ki az érzéseimet, ha valami meg is bánt vagy dühít, akkor is magamban fojtom.

★ Nem szeretek nagyobb társaságokban lenni, hiszen úgy érzem, hogy egyáltalán nem illek közéjük.

★ Az olyan nőket kedvelem, akik támogatnak és inspirálnak alkotói munkámban.

★ Szeretem az időmet egyedül a stúdiómban/műhelyemben munkával tölteni.

★ Szükségem van arra, hogy párom/feleségem egyfajta közvetítővé váljon köztem és a külvilág között.

★ Nehezen tolerálom a változásokat minden téren.

★ Nem érzem jól magam a társadalmilag elvárt munkahelyeken és hivatásokban.

★ Munkám miatt sok esetben összetűzésbe kerülök családommal, mivel nem fogadják el, hogy másfajta értékrendszer szerint élek.

★ Szükségem van a nyugodt és zavartalan munkaidőre, amikor a világtól elvonulva dolgozhatok.

A következő bejegyzésben elérkezünk az utolsó típushoz, aki nem más, mint Dionüszosz, a bor és mámor istene.

Szeretettel,

Baló Andrea Mariann

Köszönöm, ha megosztod! :)


Hozzászólások